نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops

نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops

مطمئناً هیچکدام از شما متعجب نخواهید شد اگر بشنوید که استودیوی Treyarch از مشهور بودن به عنوان تیم دوم ساخت بازی Call of Duty و وام دار شرکت بزرگی مانند Infinity Ward خسته شده است. حتماً شما هم با من موافق هستید که هر دو نسخه از بازی Call of Duty: Modern Warfare موفقیت فوق‌العاده‌ای را نسبت به نسخه‌های دیگر این بازی کسب کرده است و این به این معنی نیست که روی بازی‌هایی مانند CoD3 یا CoD World at War خوب کار نشده است، اگر هم قسمت Nazi Zombie را در نسخه‌ی WaW فراموش کنیم بی انصافی است چرا که شما می‌توانستید با بازی کردن این قسمت در این نسخه تمام عصبانیت خود را مانند انسانهای بی خانمان سر زامبی‌های بدبخت خالی کنید!

cALL OF DUTY BLACK OPS

 

اینبار به نظر میرسد که از نظر زمانی و منابعی که Treyarch در اختیار دارد اين استوديو دچار یک تغییر شده است. سازنده‌ی این بازی اینبار آزادی کامل از نظر زمان انتشار بازی و تعداد نفراتی که می‌خواهد در ساخت این بازی به کار بگیرد دارد؛ از منابع مختلفی نقل شده است که تعداد سازندگان اين بازی در حدود 250 نفر بیشتر از نسخه‌های قبل است.

آنها تصمیم گرفته‌اند که بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را روی سناریوی این بازی صرف کنند که بتواند آزادی عمل بیشتری را نسبت به جنگ سرد به همراه داشته باشد.

مبنای نسخه‌ی جديد بر روی استفاده از نیروهای پنهانی ویژه که اینها همان گردان Black Ops هستند قرار دارد و آنها همان سربازان آموزش دیده و نخبه‌ای هستند که برای انجام دادن عملیات‌های فوق سری فرستاده می‌شوند و در بعضی مواقع این گردان‌ها به وسیله‌ی نیروهای دیگر پشتیبانی می‌شوند؛ از جمله‌ی این نیروها می‌توان به SAS (نیروی ویژه‌ی هوایی) و SEALs (نیروهای دریایی، هوایی و زمینی)، نیروهای راهیاب، Delta Force اشاره كرد ولی Treyarch تصمیم دارد در مورد افشا کردن جزئیات این گروه‌ها صبر کند.

ظاهراً آنها اجازه دارند که ماموریت‌هایی را که به آنها واگذار شده است را با هر رویکرد و رویه‌ای که خودشان خواستند پیش ببرند و از این رویه‌ها می‌توانند هر چند بار که خواستند استفاده کنند. این کار به Treyarch این امکان را می‌دهد عنوانی بسازد كه بتواند به طور مداوم متنوع بوده و تا آنجا که میتواند برای گیمر تکراری و خسته کننده نباشد و حتی سازنده‌ی بازی این قسمت از کار را با نشان دادن چهار قسمت جزئی از گیم‌پلی این بازی توضیح داد.

در مرحله‌ی برفی این بازی که در رشته کوه‌های اورال در غرب روسیه انجام می‌گیرد، دیده می‌شود که گیمر راهنمایی تیمی از هواپیمای شناسایی را که بر بالای جو زمین پرواز میکند را بر عهده دارد. تاریکی و برفکی بودن دوربین یادآور مرحله‌ی بمباران کردن از هواپیما در Modern Warfare است (منظور مرحله‌ی Death From Above است). در فاصله‌ی یک دقیقه‌ای کنترل بازی بین سرباز روی زمین که وظیفه‌ی آن مخفیانه وارد شدن از میان کوه‌های برفی به مخفیگاه دشمن است عوض می‌شود.

در قسمت‌های مخفی كاری Black Ops نه تنها باید از نیروهای گشتی دشمن دوری کنید و سعی کنید از دید آنها دور بمانید بلکه باید آنها را هم به دام بیاندازید.

بعدها شما شاهد فروریختن صخره‌هایی خواهید بود که در نوع خودش جالب و شگفت انگیز است (قابل ذکر است که این را مدیون Blizzard هستند!). همانند واقعیت شما می‌توانید یک منظره‌ای با تمام جزئیات را از دور رویت کنید و این چنین است که شما تصور می‌کنید واقعاً الان آنجا هستید.

هنگامی که شما به مقر نزدیک می‌شوید، به شما گفته می‌شود که تمامی وسایل خود را به حالت سکوت در آورید (Silence Mood Mission) و گلوله‌های خود را به حالت عادی قرار دهید (نه در حالت آتش زا یا دودزا) ولی شما می‌توانید از غریزه‌ی خود کمک بگیرید و ریسک کنید چراکه شما همراه خود اسلحه‌های انفجاری حمل می‌کنید؛ کار این اسلحه‌ها‌ی مانند نارنجک این است که قبل از اینکه منفجر شوند به دشمن شما می‌چسبند و در این حالت است که هر کسی اطراف نارنجک باشد دار فانی را وداع خواهد گفت!

هنگامی که شما مقر را ترک میکنید و خزنده‌وار در طول کوه‌های برف پوشیده حرکت میکنید، دشمنان شما با RPG بر سر راه شما شلیک می‌کنند و باعث ریزش بهمن می‌شوند و اینجاست که هوش شما، شما را نجات میدهد که آیا دستپاچه شوید یا شروع به دویدن در طول صخره‌ها کنید و یا به پائین بپرید...

مرحله‌ی بعدی در شهر Hue است. این مرحله به شما نشان می‌دهید که با چه محیط‌های وسیعی روبرو خواهید شد و Treyarch قول داده است که تعداد اینگونه محیط‌ها در بازی زیاد باشد. آنها زیاد وارد جزئیاتی که چه چیزی قرار است شما شاهد آن باشید نشدند اما آنها مرحله‌هایی را نشان دادند که در آن محیط‌های وسیع مختلفی وجود دارد.

گیر افتادن در خیابان‌های Hue در ویتنام یکی دیگر از سواری‌های هیجانی این بازی بود. در اینجا مشخص می‌شود که کدامیک از توانایی‌های بازیکن در تصمیم گیری در یک هلیکوپتر برای شلیک به منطقه‌ای که در آن افراد خودی و دشمنان هستند موثر است. هلیکوپتر در سطح نزدیک زمین حرکت میکند و تا زمانی که شما منتظر دستور بعدی هستید از دشمنان فاصله میگیرد. این صحنه ما را یاد صحنه‌های بسیار شلوغی (به قول خودمون شیر تو شیر) که در WaW بود می‌اندازد.

cALL OF DUTY BLACK OPS

 

یک دموی دیگر از بازی به ما چند تکنیکی که Spetsnaz (یکی از چندین دشمنان شما در این بازی) استفاده خواهند کرد نشان داد. سربازان نیروهای ویژه‌ی شوروی دیگر مانند یک احمق نیستند که بی هیچ دلیلی از سنگر خود خارج شوند اما سعی می‌کنند که شما را محاصره کنند و غلت خوردن و شیرجه زدن‌های هوشمندانه‌ی این سربازان برای جلوگیری از برخورد گلوله به آنها در نوع خود بسیار دیدنی و جالب است.

بعد از آن ما جنگل را برای جنگ با NVA (ارتش ویتنام شمالی) و نیروهای غیر نظامی کنگره‌ی ویتنام که هیچکدام از آنها حتی یک ذره هم حرفه‌ای نیستند شاهد هستیم اما نمی‌توان تلاش آنها برای کشتن آمریکایی‌ها از طریق خودکشی را انکار کرد.

 

 

بعد از اینکه هواپیمای شما روی زمین سقوط کرد شما شنا کنان از میان جنگل پر از گل و گیاه و درخت (مانند جنگل حرا در جنوب ایران) عبور می‌کنید و در پشت سر نیروهای ویتنامی قرار میگیرید و از آنها به عنوان سپر مدافع خود (Shield) استفاده می‌کنید.

شما با نشانه گيری روی شانه‌ی گروگان می‌توانید قبل از اینکه او را بکشید او را به نوعی از کار افتاده کنید تا نتواند حرکتی علیه شما انجام دهد و شما به وسیله‌ی مسلسل و اسلحه‌های سنگینی که در اختیار دارید می‌توانید همینطور به دشمنان شلیک کنید و از جنگل خارج شوید. حتی قبل از اینکه به ما اجازه دهند این بازی را بازی کنیم می‌دانستیم که Black Ops می‌تواند یک حس وحشی گری را حتی به انسان هایی که دارای روحیه‌ی لطیفی هستند بدهد.

cALL OF DUTY BLACK OPS

 

VC‌ها (نیروهای غیرنظامی جنوب ویتنام که خواستار دوباره به هم پیوستن شمال و جنوب ویتنام هستند) زیاد اهمیتی به سنگر گیری نمی دهند، آنها مانند دیوانه‌ها فریادکشان به سمت شما می‌دوند. شما در این حالت باید در بالاترین سطح هوشیاری باشید و زمانی که همه جا ساکت است آنها با حمله‌های ناگهانی سرعت عکس العمل شما را در فشار دادن دکمه‌های کنترلر امتحان می‌کنند. این موضوع مخصوصاً زمانی که شما وارد مناطق تاریک و تونل‌های زیر زمینی ترسناکی که VC‌ها برای پنهان شدن از نیروهای آمریکایی کنده‌اند می‌شوید بیش از پیش هیجان و ترس را افزایش میدهد.

رفت و آمد موش‌ها در داخل این تونل‌ها آنچنان ضربان قلب شما را افزایش میدهد تا آنجا که شما و متحدان خود دلتان میخواهد که جای خود را برای رهبری عوض کنید (هیچ کس نمی خواهد که جلوی دسته باشد و اولین نفر باشد که اتفاقات غیر منتظره را تجربه می‌کند) و پی در پی رهبر گروه اعلام میکند که با احتیاط و سکوت در مسیر تونل حرکت کنید که این خود نشان از ترس و هیجان بالای این قسمت از بازی است و شما به مرض سکته زدن میرسید، بخصوص وقتی که میبینید در جلوی شما یک نیروی VC از تاریکی بیرون پریده و چاقوی خود را در سینه‌ی همرزم شما فرو میبرد قبل از اینکه شما بتوانید کاری انجام دهید؛ این قسمت از بازی مانند بازی Resident Evil است منتها در این بازی زامبی‌ها نیستند و شما به هیچ وجه نمی‌دانید که در جلوتر چه اتفاقی خواهد افتاد و از آن بی خبر هستید.

در اینجا شما زمانی که تنها هستید یک احساس متفاوتی را تجربه میکنید که Treyarch آن را اینگونه تعریف می‌کند: یک زمان شما تمامی سازه‌های چوبی موجود در بازی را به وسیله‌ی یک بازوکا به قطعات ریزی تبدیل می‌کنید و در اوج خوشحالی هستید، انگار که الان شما به جای رامبو (Rambo) هستید! ولی چند لحظه بعد شما در داخل یک تونل تاریک به طور مرگباری عصبی و ترسیده و لنگان لنگان در حال حرکت هستید.

قبلاً هم تنوع دشمنان را در این بازی دیده بودیم و حالا حتی تنوع این دشمنان بیشتر هم شده است و Treyarch به ما اعلام کرده است که در روزهای باقی مانده ما روی این تنوع بیشتر کار خواهیم کرد تا گیمرها خسته نشوند. تنوع دشمنانی که آنها به ما اعلام کرده‌اند یکی از ارکان اصلی تغییرات در کنار تغییرات محیط و وجود لیست جدیدی از اسلحه‌ها در این بازی خواهد بود که سازندگان این بازی قول آن را به ما داده‌اند.

 

آخرین مرحله‌ی نشان داده شده از اين بازی واقعاً یک پایان مناسبی برای این بازی است؛ شما به یک پایگاه نظامی حمله می‌کنید و بعد از چند تیراندازی جزئی، هلیکوپترسواری شما شروع می‌شود و سر به آسمان‌ها می‌گذارید! کنترل وسایل نقلیه مانند آب خوردن ساده است در حالی که شما با مسلسل‌ها و راکت‌ها هم کار می‌کنید.

کنترل کردن هواپیما‌ها در بازی‌ها معمولاً قسمت مشکل کار برای گیمرها است ولی Treyarch قول داده است که در این بازی اینگونه نخواهد بود. ما دموی این بازی را به وسیله‌ی کنترلر X360 انجام دادیم و کنترل کردن هلیکوپتر خیلی شبیه به کنترل کردن کاراکتر‌ها در بازی‌های اول شخص است و می‌توان گفت واقعاً به راحتی آن است!

بر روی کامپیوتر نيز ما متقاعد شدیم که کنترل کردن هلیکوپتر واقعاً کار سختی نیست و حتی مبتدی‌ها هم می توانند این کار را انجام دهند! شما به وسیله‌ی ماوس می‌توانید هدف بگیرید یا هلیکوپتر را برانید و به وسیله‌ی دکمه‌های WASD می‌توانید سرعت را کنترل کنید یا با مسلسل کار کنید (از آنجایی كه در کنفرانس E3 مدیر Treyarch آقای Mark Lamia در حال بازی کردن بود، من متوجه شدم که کنترل هلیکوپتر و تیراندازی مسلسل‌ها و راکت‌ها توسط دو نفر انجام می‌شود، شما و هم رزمتان) درحالی که معمولاً کنترل وسایل از ارتفاعات سخت و دشوار است اما در Black Ops پرواز کردن با این وسایل نقلیه بسیار ساده خواهد بود و برای کسانی که در زمینه بازی‌های اول شخص استعداد دارند و حرفه‌ای هستند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند و همانطور که Treyarch گفته است: "این یک شبیه ساز پرواز نیست".

و در اینجاست که نمايش قسمت تک‌نفره‌ی عنوانی که Treyarch برای علاقه‌مندان به این بازی در حال ساخت آن است به پایان می‌رسد ولی باید بدانید که قسمت چند نفره‌ی این بازی در هفته‌ی اول ریلیز تمام رکوردها را خواهد شکست. Treyarch گفته است که فعلاً نمی‌توانیم اطلاعات زيادی در مورد قسمت چندنفره در اختیار ما قرار دهد ولی گفتند که بعدها در مورد این که ما باید انتظار چه چیزی را از این بخش از بازی داشته باشیم خواهند گفت.

قسمت Multiplayer بازی Call of Duty: Black Ops در حال حاضر به طور فوق العاده توسط Treyarch جدی گرفته شده است، آنها نیروهای خود را برای ساخت این قسمت از نظر منابع و نیروهای انسانی نسبت به بازی World at War دوبرابر کرده‌اند. این چیزی بود که آنها گفته‌اند.

به گفته‌ی Treyarch: "ما نیاز به وقت بیشتری داریم تا تجربه‌ی بخش چندنفره‌ی بازی‌های قبلی خود را به این بازی منتقل کنیم و حتی ما از سرپرست قسمت تک نفره‌ی این بازی در بعضی از مسائل و جنبه‌های اين بخش کمک گرفته‌ایم. تعدادی از نقشه‌ها و محیط‌هایی که در قسمت تک نفره وجود دارد را نیز در قسمت چند نفره قرار داده ایم، مثلاً: اسلحه‌هایی که ما قبلاً آن را طراحی کرده بودیم اكنون در قسمت چندنفره وجود دارد و اینها از قسمت تک نفره آورده شده اند."

در ادامه نيز گفته شده: "سه قسمت مهمی که ما روی آن بیشتر تمرکز کرده‌ایم و دوباره آن را بازسازی کرده‌ایم جنبه‌های اجتماعی و رقابتی و امتياز تجربه‌ی گیمرها (منظور درجه‌های نظامی که در بازی‌های قبلی با بدست آوردن XP درجه‌ی شما ارتقاء پیدا می‌کرد) در بازی بود که ما توانستیم یک تحول جدیدی در آن ایجاد کنیم."

سری بای کال او دیوتی هر بازی کنی رو به خودش جلب میکنه نمونه همین بلک آپس.امیدواریم نقد مورد پسند شما قرار گرفته باشد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

gamefire

نیما دارابیان

gamefire

http://gamefire.loxblog.com

game fire

نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops

game fire

به وبلاگ من خوش آمدید نقد و بررسی بازی های روز دنیا

game fire